رفتن به نوشته‌ها

تمدید مهلت ارسال اثر به سومین دوسالانه هنر طراحی کتاب

تمدید مهلت ارسال اثر به سومین دوسالانه هنر طراحی کتاب

مهلت ارسال اثر به نشان شیرازه «سومین دوسالانه‌ هنر طراحی کتاب» تا ۳۰ آبان ماه تمدید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، دبیرخانه‌ نشان شیرازه «سومین دوسالانه هنر طراحی کتاب» از ناشران، طراحان گرافیک، هنرمندان تصویرگر و سایر هنرمندان فعال در صنعت نشر و طراحی کتاب دعوت کرده با ارسال آثار منتشر شده‌ی خود در سال‌های ۱۳۹۵ و۱۳۹۶ در این رویداد شرکت کنند.

«سومین دوسالانه‌هنر طراحی کتاب» با هدف تأکید بر اهمیت طراحی یکپارچه و خلاقانه پیکره «کتاب» به عنوان موضوعی مهم در طراحی گرافیک و صنعت نشر، تشویق هنرمندان، ناشران و دست‌اندرکاران صنعت نشر به ارتقای جایگاه طراحی کتاب، معرفی و ارائه الگوی مناسب برای طراحی گرافیک کتاب و تلاش برای بازشناسی و بازآفرینی میراث کتاب‌آرایی در فرهنگ ایران برگزار می‌شود.

نشان شیرازه جایزه‌ای است که هر دو سال به «شکل» (فیزیک) کتاب‌های منتشر شده و پدیدآورندگان هنری آن (تیم طراحی)، بر مبنای ارزش‌های توأم «زیبایی» و «عملکرد» اهدا می‌شود. از آن جایی که طراحی یکپارچه کتاب، باز شدن نقش مدیر هنری و حُسن همجواری عوامل هنری کتاب، در سال‌های اخیر، در مسیر نزدیک‌شدن به جایگاه اصلی و مهم خود است. نشان شیرازه می‌تواند هر دو سال و با توجه به واقعیت‌های طراحی کتاب و فضای مسلط دوره‌ی برگزاری، فهرست جوایز خود را به جریان حرفه‌ای و زیر شاخه‌های فعال آن تنظیم کند.

نشان شیرازه «سومین دوسالانه هنر طراحی کتاب» در دو بخش «پیکره کتاب» (کتاب برتر به عنوان پیکره‌ای واحد و یکپارچه) و «اجزای کتاب» (اجزای کتاب‌هایی که کل کتاب به عنوان اثر برتر شناخته نمی‌شوند) برگزار می‌شود.

بخش مسابقه «پیکره کتاب» (کتاب برتر به عنوان پیکره‌ای واحد و یکپارچه) شامل بخش‌های برترین طراحی «کتاب تصویری Picture Book، برترین طراحی «کتاب مصوّر Illustrated Book، برترین طراحی «کتاب غیر تصویری»، برترین طراحی «کتاب علمی ـ آموزشی»، برترین «مدیر هنری نشر» و برترین «ناشر حامی طراحی کتاب» است.

بخش مسابقه «اجزای کتاب» (اجزای کتاب‌هایی که کل کتاب به عنوان اثر برتر شناخته نمی‌شوند) نیز شامل بخش‌های برترین طراحی گرافیک «جلد کتاب» با تصویر (تصویرسازی و عکاسی)، برترین طراحی گرافیک «جلد کتاب» با نوشتار (خوشنویسی و تایپوگرافی)، برترین طراحی گرافیک «متن» در صفحه‌آرایی کتاب‌های گروه سنی کودک و نوجوان، برترین طراحی گرافیک «متن» در صفحه‌آرایی کتاب بزرگسال و برترین طراحی قلم (فونت) متن است.

به برترین طراحی «کتاب تصویری»، برترین طراحی «کتاب مصوّر»، برترین طراحی «کتاب غیر تصویری» و برترین طراحی «کتاب علمی ـ آموزشی» در بخش «پیکره کتاب»، «نشان شیرازه»، «دیپلم افتخار» و «جایزه‌ی نقدی۴۰ میلیون ریالی» به هریک از پدیدآورندگان هنری در هر کتاب (مدیر هنری، طراح گرافیک جلد و متن، تصویرگر، عکاس و …) تعلق می‌گیرد و «دیپلم افتخار» و «خرید کتاب برگزیده از ناشر تا سقف ۶۰ میلیون ریال» تعلق می‌گیرد.

به «برترین مدیر هنری نشر» در بخش «پیکره کتاب» «نشان شیرازه»، «دیپلم افتخار» و «جایزه‌ی نقدی ۶۰ میلیون ریالی» تعلق می‌گیرد و به «برترین ناشر حامی طراحی کتاب» در این بخش نیز «نشان شیرازه»، «دیپلم افتخار» و خرید کتاب از ناشر تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال داده می‌شود.

همچنین، به هریک از برگزیدگان پدیدآورندگان هنری در ۵ رشته بخش «اجزای کتاب» «دیپلم افتخار» و «جایزه نقدی۴۰ میلیون ریالی» اهدا می‌شود و در بخش تقدیرشوندگان به یک نفر در ۵ رشته بخش اجزای کتاب «لوح تقدیر» و «جایزه نقدی ۱۵ میلیون ریالی» داده می‌شود. همچنین، از برگزیدگان بخش نظری «برترین مقاله» با «دیپلم افتخار» و «جایزه نقدی ۸۰ میلیون ریالی» تقدیر می‌شود و به ۳ مقاله تقدیر شده «لوح تقدیر» و «جایزه نقدی ۱۵ میلیون ریالی» داده می‌شود.

لازم به ذکر است که فقط کتاب‌هایی مجاز به شرکت در «سومین دوسالانه‌ی هنر طراحی کتاب» هستند که در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ (به استناد شناسنامه کتاب) با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده باشند و فقط پدیدآورندگانی مجاز به شرکت در این رویداد هستند که نامشان در شناسنامه کتاب آمده باشد.

همچنین، در مواردی که یکی از اجزای کتاب، به اشتراک، بین دو یا چند هنرمند انجام شده باشد، جایزه تنها به یکی از هنرمندان به انتخاب خودشان اهدا می‌شود. تمامی مسئولیت‌های حقوقی ناشی از چنین مواردی برعهده شرکت کنندگان است. هنرمندان در چنین مواردی باید فرد نماینده‌ی جمع را در فرم ثبت نام، معرفی کنند.

شرکت‌کننده در این جایزه می‌تواند هریک از پدیدآورندگان هنری یا ناشر کتاب باشد. ضروری است ناشران و هنرمندان با هماهنگی یکدیگر در مسابقه شرکت‌ کنند تا احیانا ارسال کتاب‌های تکراری، کار دبیرخانه را دشوار و پیچیده نکند.

از هر هنرمند در هر رشته حداکثر ۳ اثر و در مجموع ۱۰ اثر پذیرفته خواهد شد و تعداد آثار ارسالی از سوی ناشر محدودیتی ندارد، به شرط آن که ناقص «از هر هنرمند در هر رشته حداکثر ۳ اثر و در مجموع ۱۰ اثر پذیرفته خواهد شد» نباشد. آثار دریافت شده به دبیرخانه بازپس داده نخواهد شد.

بازسازی و آماده‌سازی کتاب‌های ترجمه شده، در صورتی که واجد خلاقیت و اثرگذاری طراح گرافیک بر روی نسخه‌ زبان فارسی نباشد، از موضوع این دوسالانه خارج است. از این جهت لازم است برای داوری دقیق مصداق‌های مورد نظر دوسالانه، نسخه اصلی کتاب، به امانت، به دبیرخانه ارسال شود.

برای برگزاری نمایشگاه دوسالانه، در صورتی که دبیرخانه بخش‌هایی از طراحی گرافیک یا تصویرگری کتاب‌های منتخب را استفاده کند، از طراحان گرافیک و تصویرگران درخواست خواهد شد بر اساس موازین حرفه‌ای، صرفا برای مدت برگزاری نمایشگاه، فایل طراحی یا اصل تصویرها را در قبال دریافت رسید، به برگزارکننده امانت دهند.

بر اساس این فراخوان، در بخش طراحی قلم فارسی، تنها «فونت» ‌های دیجیتال با کاربری رایانه‌ای برای «متن» که در کتاب‌های منتشر شده استفاده شده باشند پذیرفته می‌شود و تایپ فیس و طراحی حروف پیشنهادی، از موضوع دوسالانه خارج است.

آثار منتخب و برتر بخش مسابقه «سومین دوسالانه هنر طراحی کتاب» در کتاب «سومین دوسالانه‌ی نشان شیرازه» چاپ و به منتخبین، گواهی شرکت و یک نسخه کتاب دوسالانه اهدا خواهد شد.

شرکت‌دادن کپی در دوسالانه ممنوع است و در هر زمان و هر مرحله از برگزاری دوسالانه که برگزارکننده مطمئن شود «اثر» مصداق کپی است، علاوه بر حذف آن اثر، تمامی آثار شرکت‌کننده را از رویداد خارج می‌کند و در صورتی که احراز کپی‌بودن اثر پس از اهدای رتبه و جایزه باشد، برگزارکننده با انتشار خبر رسمی جایزه، رتبه‌ی اهدایی را پس خواهد گرفت. همچنین، شکایت حقوقی صاحبان آثار که اثرشان از سوی دیگری کپی شده باشد، متوجه برگزارکننده نیست و خانه کتاب هیچ مسئولیتی – جز حذف آن اثر و تمامی آثار شرکت‌کننده از رویداد و پس گرفتن جایزه و رنبه اهدایی در صورت احراز کپی بودن اثر-در قبال چنین مواردی ندارد و تصمیم‌گیری در موارد گفته نشده و پیش‌بینی نشده با دبیر علمی و رئیس دوسالانه (مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب) است.

در بخش نظری «ارائه مقاله» «سومین دو سالانه هنر طراحی کتاب» شامل برترین مقاله‌ی علمی و نظری با موضوع طراحی و گرافیک کتاب و تقدیر از پژوهشگران نظری حوزه‌ی طراحی‌کتاب و کتاب‌آرایی است.

بر اساس این فراخوان، محورهای بخش نظری باید همسو با اهداف دوسالانه هنر طراحی کتاب و بر اهمیت طراحی و خلاقانه تولید کتاب بر مبنای ارزش‌های «زیبایی» و «عملکرد» موضوع تحقیق و پژوهش قرار گیرد و شرکت در این بخش برای عموم محققان، پژوهشگران، ناشران، هنرمندان و طراحان گرافیک آزاد است.

چکیده مقاله باید بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ کلمه به صورت تایپ شده در محیط Word باشد و در آن مسئله، پیکره و نمونه مطالعاتی، روش مطالعه و همچنین واژگان کلیدی مشخص شود و مشخصات نویسنده یا نویسندگان مقاله از قبیل نام و نام خانوادگی، درجه‌ی علمی و شغل نویسنده، نشانی پستی و الکترونیکی و تلفن تماس در چکیده درج شود.

همچنین، مقالات ارسالی نباید قبلا در مجلات یا همایش‌های دیگر ارائه شده باشد و در صورت تأیید چکیده‌ی مقاله از نویسندگان درخواست خواهد شد تا متن مقاله خود را جهت بررسی نهایی حداکثر تا تاریخ پنج آذر۱۳۹۷ از طریق پست الکترونیکی به دبیرخانه دوسالانه ارسال کنند. تأیید طرح یا چکیده‌ی مقاله لزوما به معنای تأیید مقاله نخواهد بود. آثار منتخب و برتر بخش نظری در کتاب سومین دوسالانه‌ی نشان شیرازه چاپ و به منتخبین، گواهی شرکت و یک نسخه کتاب دوسالانه اهدا خواهد شد.

همچنین، شکایت حقوقی صاحبان مقاله که اثرشان از سوی دیگری کپی شده باشد، متوجه برگزارکننده نیست و خانه‌ی کتاب هیچ مسؤولیتی – جز حذف آن اثر و تمامی آثار شرکت‌کننده را از رویداد – در قبال چنین مواردی ندارد و تصمیم‌گیری در موارد گفته نشده و پیش‌بینی نشده با دبیر علمی و رئیس دوسالانه (مدیرعامل مؤسسه‌ی خانه‌ی کتاب) است.

مهلت ارسال آثار به «سومین دوسالانه‌ی هنر طراحی کتاب» در بخش مسابقه ی طراحی و گرافیک کتاب تا ۳۰ آبان ۱۳۹۷ است و علاقمندان می‌توانند چکیده مقالات خود را تا ۳۰ آبان ۱۳۹۷ و اصل مقالات را تا ۷ آذرماه ۱۳۹۷ به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند. دبیرخانه سومین دوسالانه هنر طراحی کتاب در تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان برادران مظفر(جنوبی)، کوچه خواجه نصیرطوسی، شماره‌ی۲، طبقه دوم واقع است.

هیأت داوران بخش طراحی گرافیک پیکره و اجزای کتاب فرزاد ادیبی، علی ثابت، علی خورشیدپور، پژمان رحیمی‌زاده، مسعود سپهر، سیامک فیلی‌زاده و علی‌هاشمی شهرکی است و هیأت داوری بخش نظری «مقالات» یعقوب آژند، مسعود سپهر و مریم کهوند است و نیکنام حسینی پور، مدیر عامل موسسه خانه کتاب ریاست سومین دوسالانه هنر طراحی کتاب را برعهده دارد و علی ثابت دبیر علمی این دوره از جایزه است.

کد خبر 4443789

mehrnews.com/news/4443789

منتشر شده در فرهنگکتاب

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *