رفتن به نوشته‌ها

سواد رسانه ای کاربران فضای مجازی استان فارس ارتقا می یابد

سواد رسانه ای کاربران فضای مجازی استان فارس ارتقا می یابد

شیراز- سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس سعی دارد که سواد رسانه ای کاربران فضای مجازی این استان را با برگزاری کلاس های تخصصی ارتقا دهد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: رشد فزاینده فضای مجازی در جهان از یک سو فرصت‌هایی را برای تسهیل و استفاده بهینه از اطلاعات برای کاربران فراهم کرده و از دیگر سو نیز خطرات و چالش‌هایی را نیز متوجه کاربران ساخته است.

اینکه فرصت و چالش را در این بستر چگونه باید از هم تشخیص داد و اینکه چگونه می‌توان از ظرفیت‌های فضای مجازی استفاده‌ای سالم داشت مستلزم داشتن سواد رسانه‌ای است.

معاون تربیت و آموزش سازمان فضای مجازی سپاه فجر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: فضای مجازی از این جهت یک فرصت است که بستر خوبی را برای تعامل در جوامع با فرهنگ‌های متفاوت به وجود آورده که همین امر سبب ارتباط متقابل مردم را تسهیل کرده است.

محسن باقری ادامه داد: اما چالش پیش رو نیز این است که فضای مجازی مانند یک میهمان ناخوانده وارد رکن اصلی جامعه یعنی خانواده‌ها شد و چون مردم ما برای مواجه با این فضا آماده نبودند سبب بروز چالش‌هایی شده است که نه تنها بافت خانواده را آسیب‌پذیر می‌کند بلکه خطراتی را نیز در سطح کلان جامعه به همراه دارد.

وی افزود: از همین روی سازمان فضای مجازی سپاه فجر به عنوان یکی از متولیان فضای مجازی که در سطح استان فارس در حال فعالیت است با راه‌اندازی معاونت تربیت و آموزش در مجموعه این سازمان نقش مؤثری را در حوزه آموزش‌های فضای مجازی ایفا کرده است. معاونت تربیت و آموزش سازمان فضای مجازی سپاه فجر با توجه به ضروریت های اصلی حوزه فضای مجازی مانند آموزش بار تربیت کادر انقلابی و مجاهد را در عرصه فضای مجازی را بر عهده گرفته است.

وی ادامه داد: از جمله فعالیت‌های محوری که در معاونت تربیت و آموزش در حال انجام است آموزش‌های تخصصی و گسترده برای کادر و نیروهای فعال فضای مجازی محسوب می‌شود.

باقری گفت: همچنین دیگر موضوع مهمی که در دستور کار ما قرار گرفته ارتقای سطح سواد رسانه‌ای مردم است که با تحقق این امر هم از ظرفیت‌های مثبت فضای مجازی به بهترین شکل استفاده خواهد شد و هم آسیب‌های ناشی از عدم داشتن دانش رسانه‌ای در سطح جامعه کاهش خواهد یافت تا بستری مناسب را برای بهره‌مندی عموم جامعه از ظرفیت‌های فضای مجازی فراهم کند.

باقری ادامه داد: سیاست‌گذاری، راهبری و ساماندهی امور پژوهشی از اولویت‌های ما در این سازمان است که به همین منظور با طراحی و انجام مستمر مطالعات راهبردی در حوزه فضای مجازی و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان در سطح استان، پیگیری و هماهنگی و هم‌افزایی در حوزه پژوهش، تولید محتوا و تهیه و تصویب آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم در حوزه پژوهش محتوای آموزشی در دستور کار است.

وی بیان کرد: خروجی نهایی اولین مأموریتی که در دستور کار ما قرار گرفته تهیه و تولید محتواهای استاندارد و کارشناسی‌شده در حوزه آموزش فضای مجازی است. از ابتدای سال ۱۳۹۷ که شروع به کار کلاس‌های آموزشی کلید خورد موقف شدیم که محتواهای بسیار زیاد و ارزنده‌ای را در بحث آموزش فضای مجازی در همه بخش‌ها تهیه کنیم و در وهله اول آن‌ها را به صورت رایگان از طریق بسترهایی که وجود دارد در اختیار عموم مردم قرار دهیم و در گام دوم نیز محتواهایی برای مربیان فضای مجازی تدوین و ارائه شد تا بتوانیم در سطح گسترده و به صورت هم‌زمان و موازی آموزش‌های لازم را انجام دهیم.

این کارشناس فضای مجازی افزود: در راستای توزیع متمرکز و انتشار حداکثری محتواهای آموزشی، ما در مجموعه معاونت تربیت آموزش سازمان فضای مجازی سپاه فجر اقدام به راه‌اندازی پایگاه جامع محتوایی و آموزشی سواد رسانه‌ای است که علاقه‌مندان با مراجه به وبسایت مربوطه از محتواهای تولیدی این سازمان که حاصل ساعت‌ها پژوهش موشکافانه در بحث فضای مجازی است بهره‌مند شوند.

محسن باقری اظهار داشت: از دیگر ماموریت‌هایی که در سال ۹۷ آغاز شد و تا کنون نیز ادامه دارد برگزاری کلاس‌های آموزشی حضوری و غیرحضوری که در این مجموعه کلاس‌ها دوره‌های آموزشی مختلفی از جمله «فرصت‌ها و آسیب‌های فضای مجازی»، «مبانی سواد رسانه»، «جنگ نرم و ضروریت های آن»، «پشت‌پرده شبکه‌های اجتماعی»، «تبلیغ در فضای مجازی»، «خانواده و فضای مجازی»، «تشکیلات در فضای مجازی»، «آموزش تخصصی شبکه‌های اجتماعی» و دیگر دوره‌های آموزشی از جمله آشنایی با نرم‌افزارهای گرافیکی، نرم‌افزارهای فیلم‌سازی، نویسندگی، خبرنگاری و دیگر دوره‌های آموزشی برگزار شود. افزون بر این‌ها دوره‌های آموزش تربیت مدرسان حوزه فضای مجازی نیز طراحی و به خوبی اجرا شده است.

وی در انتها گفت: خوشبختانه ما تا کنون توانسته‌ایم برای اجرای دستورکارهایی که به بخشی از آن اشاره شد با نهادهای مختلفی از جمله آموزش‌وپرورش تعامل بسیار خوبی داشته باشیم که نتیجه ثمربخش آن حضور گسترده، جدی و مستمر در مدارس سطح استان به منظور برگزاری کلاس‌های آموزش فضای مجازی برای دانش‌آموزان است. در نظر داریم در سال جاری با راه‌اندازی نهضت نسرا یعنی نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی دوره‌های آموزشی را در سطح کلان در سطح استان و سپس در سراسر کشور برگزار کنیم. ازجمله فعالیت‌های دیگر ما آموزش غیرحضوری است. کاربران برای استفاده از این کلاس‌های آنلاین که کاملاً نیز رایگان است می‌توانند به آدرس اینترنتی مربوطه مراجعه کنند.

کد خبر 4620648

mehrnews.com/news/4620648

منتشر شده در آخرین های گرافیک

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *