رفتن به نوشته‌ها

مدیران حمایتی از «داش آکل» نکردند/ هنرمندان را از گلستان می رانند

مدیران حمایتی از «داش آکل» نکردند/ هنرمندان را از گلستان می رانند

گرگان- محمد عرب، کارگردان گلستانی فیلم سینمایی «داش آکل» که این روزها درحال اکران در سینماهای کشور است می گوید که مسئولان گلستان حمایتی از او نکرده اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- الهام رئوفی فر: «در حالیکه این روزها مسئولان فرهنگی از حضور بازیگران سینما و تولید فیلم در استانشان حمایت می کنند مسئولان گلستانی کمترین پشتیبانی هم از هنرمند استانی خود برای تولید و اکران فیلمی که در سینماهای کشور امروز پخش می شود، نداشتند» اینها گلایه محمد عرب هنرمند گلستانی است که در جریان سفر به این استان در گفتگو با مهر مطرح می کند.

او که پیش از این تجربه نویسندگی و کارگردانی فیلم هایی مانند «قند تلخ»، «یک الف ناقابل» و «سمفونی تاریک» را بر عهده داشته این بار تهیه کنندگی و کارگردانی «داش آکل» را انجام داده که به گفته خودش مورد قضاوت اهالی رسانه و برخی منتقدین قرار گرفته است. عرب می گوید نقد را به شرط منصفانه بودن می پذیرد اما بدون تماشای «داش آکل» نقد آن انصاف نیست.

* توضیحی درباره داستان و علت نام گذاری اثر می دهید؟

داستان برداشتی آزاد از اثر فاخر ادبی زنده یاد صادق هدایت است و منصور براهینی به عنوان نویسنده فیلم هم بسیار خلاقانه فیلمنامه را نوشته است. در ابتدا نام فیلم آتش و قدار گذاشته شد که به پیشنهاد برخی دوستان به «داش آکل» تغییر پیدا کرد.

* چه بازیگرانی در این فیلم هنرنمایی می کنند و تا چه میزان مسئولان استان شمارا در تولید این اثر هنری حمایت کردند؟

برای خلق این اثر از حرفه ای ترین بازیگران سینمای کشور مانند حسین یاری، مهران غفوریان، فاطمه گودرزی، محمد رضا شرفی نیا بهره برده شد ضمن اینکه الله قلی نظری و قدرت الله صالحی از گلستان هم در این فیلم نقش آفرینی داشتند. همچنین در بخش طراحی صحنه و گرافیک و عکاسی و عوامل فنی هم از بهترین افراد استفاده شد. هیچ استانی مانند گلستان در بخش حمایت از هنرمندان تا این حد ضعیف نیست. صداو سیما و حوزه هنری استان که هیچ گونه همکاری نداشتند و اداره کل فرهنگ و ارشاد گلستان هم در حد رفع تکلیف کار انجام داد

تلاش بر این بود که در ابتدا از فضای استان برای فیلم برداری استفاده شود اما از آنجایی که مسئولان در استان هیچ کدام همکاری نکردند فیلمبرداری در شهرک سینمایی غزالی انجام گرفت.

از استان توقع زیادی داشتیم اما تحت هیچ شرایطی کمک نکردند به همین خاطر ناچار به دریافت تسهیلات ۲۰ درصدی از یکی از موسسات استان شدم درحالیکه با مساعدت مسئولان استان امکان دریافت وام چهار درصد میسر بود.

متاسفانه برای مسئولان استان، سینما به عنوان یک صنعت درآمدزا و اشتغال زا جا نیافتاده است و هنوز به گمان آن‌ها واحدهای صنعتی فقط قادرند چرخ اقتصاد استان را به گردش درآورند درحال‌یکه اینطور نیست. در صنعت سینما با ساخت یک فیلم دست کم ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می شوند.

هیچ استانی مانند گلستان در بخش حمایت از هنرمندان تا این حد ضعیف نیست. صداو سیما و حوزه هنری استان که هیچ گونه همکاری نداشتند و اداره کل فرهنگ و ارشاد گلستان هم در حد رفع تکلیف کار انجام داد.

حمایت مسئولان نه در هنگام تولید فیلم که حتی در زمان اکران هم شامل حالم نشد زیرا حداقل تبلیغات ممکن را در شهر برای این فیلم انجام دادند در حالیکه اگر این فیلم متعلق به یک کارگردان در استان دیگر بود بیشتر به آن بها می دادند.

* امکان اینکه بخشی از فیلبرداری ها در استان انجام شود، وجود داشت؟

بله به شرطی که زمینه فراهم باشد زیرا بخشی از فیلم که نیاز به فیلمبرداری در خانه قاجاری داشت را می شد از بافت تاریخی گرگان و بناهای این منطقه بهره برد اما به واسطه نبود همکاری مسئولان گلستانی ناچار به ساخت خانه دوره قاجار در شهرک سینمایی شدیم. ساخت خانه قاجاری در شهرک سینمایی تهران ۸۵۰ میلیون تومان هزینه داشت. بیش از ۲.۵ میلیارد تومان هزینه صرف ساخت فیلم شد، درحالیکه با حمایت مسئولان می توانست بخشی از این مبالغ در استان صرف شود.

گذشته از این موارد با نمایش بافت تاریخی گرگان و خانه های قاجاری در قالب فیلم «داش آکل» این اثر هنری می توانست جاذبه های تاریخی استان را در کشور مطرح کند که این امر به افزایش گردشگر استان هم کمک زیادی می کرد.

* آیا مسئولان رده بالای استان حمایتی داشتند ؟

بارها به استاندار وقت و استاندار قبلی نامه نوشتیم اما ترتیب اثری داده نشد. مدیران باید بدانند مملکتی که فرهنگ نداشته باشد مرده است پس باید به این حوزه بیش از پیش توجه کرد موضوعی که کمتر مورد توجه مسئولان استانی است.

در استان نیروی مستعد و توانمند زیاد است اما به آن‌ها کمتر بها داده می شود. مانند برزو نیک نژاد و امثال ایشان که اکنون هنرمند مطرح کشور شدند، گلستانی هستند که به دلیل همین بی مهری ها دیگر در استان نیستند.

همین روند مدیران باعث شده تا گلستان در چند سال گذشته خروجی مناسبی به لحاظ هنری نداشته باشد. کاغذبازی های اداری و سخت گیری های نهادهای دولتی بسیار دست و پای هنرمندان و حتی بخش خصوصی را برای انجام هر اقدامی بسته است.

اگر مدیران با همین روال پیش روند برای ۱۰ سال آینده نه تنها هنرمند برجسته ای از استان نخواهیم داشت تا در کشور بدرخشد بلکه همین هنرمندان پیشکسوت و صاحب نظر را هم به نوعی دفن خواهیم کرد.

* به نظر شما چه چیزی باعث این مشکل در استان شده است؟

استفاده نکردن از مدیر کارآمد و مدیر متخصص در حوزه فرهنگ و هنر یکی از این عوامل است. به عنوان مثال مدیر کل فرهنگ و ارشاد فعلی استان چه تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر دارند.

همچنان که من نمی توانم مدیر مدرسه باشم ایشان هم نمی توانند مدیرفرهنگ و ارشاد استان باشند اما مسائل جناحی سبب حضور چنین افرادی به عنوان مدیر در دستگاه های متخلف شده است.

کد خبر 4409273

mehrnews.com/news/4409273

منتشر شده در آخرین های گرافیک

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *