رفتن به نوشته‌ها

هدف مسابقه قرآنی مفازا توجه به جنبه جهان شمولی قرآن و وحدت است

مسابقه قرآن

سید محمد حسینی گفت: هدف از برگزاری این مسابقه، توجه به جنبه جهان شمولی قرآن و وحدت آفرینی آن برای مسلمین جهان است.

به گزارش خبرنگار مهر؛ نشست خبری یازدهمین مسابقه قرآنی مفازا از سوی شبکه جهانی الکوثر صبح امروز با حضور سید محمد حسینی مدیرتولید هنری شبکه، فلاح نصراوی مدیر گروه اجتماعی و معارف، علی شعبانی تهیه کننده برنامه مفازا برگزار شد.

حسینی در ابتدای این برنامه گفت: یازدهمین دوره مسابقه مفازا در شبکه جهانی الکوثر در حال پخش است که گردآوری همه مسلمانان را در بردارد. این مسابقه در سه مرحله مقدماتی نیمه نهایی و نهایی برگزار می شود.

سید محمد حسینی در نشست مطبوعاتی یازدهمین دوره مسابقات بین المللی «إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا» افزود: هدف از برگزاری این مسابقه، توجه به جنبه جهان شمولی قرآن و وحدت آفرینی آن برای مسلمین جهان است و همچنین به سیاست رسانه‌ای ما که الهام گرفته از سخنان مقام معظم رهبری است به حساب می‌آید.

وی گفت: برنامه مفازا از اروپا و افریقا تا اسیا و اقیانوسیه مخاطب دارد. در دوره یازدهم مفازا از ۲۰ کشور اسلامی شرکت کننده داریم. در غربالگری سخت گیری کردیم و گر نه تعداد شرکت کنندگان خیلی زیاد می‌شدند. داوران ما از ایران مصر سوریه لبنان و عراق هستند، بر خلاف رویه‌ای که در برخی از مسابقات است هیچ خطی به داوران نداده ایم.

وی درباره اتفاقات جدید این برنامه گفت: در این دوره برای نخستین بار مسابقه ما تصویری است؛ برای نخستین بار در مفازا امتیازات شرکت کنندگان را با نرم افرار و به صورت لحظه‌ای محاسبه می‌کنیم، همچنین رتبه بندی داریم و همه مسابقه دهندگان رتبه خود را در لحظه می‌بینند.

مدیر تولید شبکه الکوثر افزود: مسابقه مردمی بهترین قاری از نگاه بینندگان نیز از اتفاقات جدیدی است که افتاده است؛ در این دوره به لحاظ فنی رشد زیادی داشته ایم، همچنین سایتی راه انداخته ایم که بسیار فعال است و مورد استقبال واقع شده است، در این دوره برای نخستین بار جوایز را به ریال پرداخت می‌کنیم.

وی گفت: جایزه نفر اول ۱۸۰ میلیون ریال، نفر دوم ۱۵۰ میلیون ریان، نفر سوم ۱۲۰ میلیون ریال، نفر چهارم ۹۰ میلیون ریال و نفر پنجم ۶۰ میلیون ریال است.

حسینی افزود: با توجه به ظرفیتی که مفازا دارد سعی می‌کنیم آن را توسعه دهیم و مفازای ویژه کودک و نوجوان از سن ۸ تا ۱۶ سال خواهیم داشت، رویکردمان نیز این است که کودکان و نوجوانان قرائت تقلیدی از قاریان بزرگ داشته باشند، برگزاری مفازایی ویژه بانوان هم از کارهایی است که در دستور کار ما قرار گرفته است.

تهیه کننده این برنامه نیز در این نشست با اشاره به اینکه تا کنون ۴۵۰ نفر از ۵۰ کشور مختلف وارد مسابقه شدند گفت: سه دوره ۸ روزه داریم که در هر دوره ۴۰ نفر مسابقه می‌دهند و در نهایت ۲ نفر از هر کشور جواز ورود به مرحله نیمه نهایی و یک نفر به مرحله نهایی راه می‌یابد؛ قاریان ایرانی و افغانستانی به طور معمول در قرائت از سایر کشورها قوی ترند.

وی گفت: این برنامه نخستین برنامه‌ای است که ۵ شرکت کننده از ۵ کشور مختلف در آن واحد با هم به رقابت می‌پردازند که در نوع خود جالب و بدیع است.

شعبانی افزود:در یازدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ، پس از رقابت تنگاتنگ ۱۱۳ قاری از ۲۰ کشور جهان، ۲۴ قاری از هفت کشور به مرحله نیمه نهایی این مسابقه راه یافتند.

مدیر برنامه مفازا تصریح کرد:در مرحله مقدماتی این مسابقه قاریانی از کشورهای ایران، آلمان، افغانستان، عراق، مصر، لبنان، موریتانی، نروژ، الجزائر، استرالیا، مراکش، پاکستان، فرانسه، سوئد، هلند، سوریه، امارات، عمان، ترکیه و بحرین با یکدیگر به رقابت پرداختند.

  • شعبانی اظهار داشت:داوری مرحله مقدماتی این مسابقه را داوران برتری از جهان اسلام از جمله، عادل محمود خلیل از لبنان ، دکتر طه محمد عبدالوهاب از مصر، رضوان محمد خیر درویش، شیخ محمد عارف العسلی از سوریه و سیدمهدی سیف از ایران برعهده داشتند.در مرحله نیمه نهایی ۲۴ قاری منتخب سه دوره با یکدیگر به رقابت می پردازند و داورانی از مصر، ایران، عراق و سوریه با حضور در استودیوی برنامه به داوری این مرحله خواهند پرداخت.

وی بابیان وجه تمایز این دوره با دوره ای قبل ادامه داد: از وجه تمایز این دوره با دوره های قبل می توان به فراهم شدن امکان اجرای تصویری قاریان قرائت ها، تغییرات در گرافیک و فرم اجرای برنامه و داوری اشاره کرد.

مسابقۀ قرآنی «إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازًا» بزرگترین و نخستین مسابقات زندۀ تلویزیونی قرآنی جهان اسلام و از ابتکارات شبکۀ جهانی الکوثر است که مورد استقبال فراوان علاقه مندان به قرآن در جهان عرب و جهان اسلام قرار گرفته است.

مسابقه قرآنی تلویزیونی «ان للمتقین مفازا» در ماه مبارک رمضان، هر شب ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه جهانی الکوثر پخش می شود.

کد خبر 4319315

mehrnews.com/news/4319315

منتشر شده در آخرین های گرافیک

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *